పేజీలు

సర్వమంగళ

సర్వ మంగళ మాంగల్యే శివే సర్వార్ధి సాధికే శరన్యే త్రయంబకే దేవి నారాయని నమోస్తుతే .
కాలే వర్షతు పర్జన్యః పృథివీ సశ్యశాలినీ । దేశోఽయం క్షోభరహితః బ్రాహ్మణాః సంతు నిర్భయాః ॥

ఓం శాంతి ! శాంతి !! శాంతి: !!! .సత్యం నిత్యం అనంతం

19 డిసెంబర్, 2011

Spiritual Practice In Solitude ( Sri Ramakrishna On The Need For Solitude II)



Vedanta Kesary, 1992, August 314-318

Solitude is also important for the concentration of mind. A restless mind cannot think uninterruptedly of God. Its restlessness must be reduced at least to some extent if one wants to meditate well. Now, the mind gets restless either due to external sensory stimuli or due to thought-waves arising out of the store of past impressions in the subconscious mind. If the external sensory stimuli are not stopped, they not only disturb the mind but also produce fresh impressions or samskaras. So it is advisable for one to live in such an environment where the external stimuli are minimum. Then the problem caused by the internal stimuli arising out of past impressions alone remains for the spiritual aspirant to deal with. And if these impressions are noble, controlling them is not difficult.

Another major advantage of solitude is that we are able to study our own mind. This is not possible to do when one is busy with a hundred activities. Our subconscious desires and impulses do not find a clear expression when we are busy or engaged in hectic activity. The social surroundings permit only a few of our desires to find expression and fulfillment. The do's and don'ts of the social setup force many of our desires and impulses to remain suppressed. We are compelled to act like a gentleman and thus suppress most of our evil tendencies. Under such circumstances, we may wrongly consider ourselves as noble, even saintly. In solitude, where no one observes us and where there is no worldly activity to keep us 'busy', the subconscious mind gets sufficient opportunity to reveal its ugly face. An alert seeker can observe this aspect of his hidden personality as a detached witness and correctly assess his spiritual progress. This in itself is a great gain.

If there are evil tendencies in us, the Lord too is always with us, ever ready to guide, to lead and to lend a helping hand. But in a busy life and noisy surroundings, with so many things demanding our attention, we are not able to listen to His voice. In solitude when the external noise subsides, when our personal preoccupations are over and the mind is quiet, the still, inner voice is heard, the much needed guidance for the journey on the spiritual path is obtained, and we draw closer to the Lord.

While there are many advantages in living in solitude, there are dangers and problems too. Unable to control the sudden onrush of evil thoughts arising out of the subconscious mind to the surface of the conscious mind, an inexperienced and weak-minded seeker may succumb to them. Or the tension caused by contrary desires and impulses may drive him mad. That is why a novice is not generally advised to live alone in solitude. Swami Brahmanandaji used to say, 'Until you have advanced a little, you cannot live in perfect solitude. Many have gone mad by seeking absolute solitude prematurely. Living in the company of saints and other spiritual aspirants in a quiet ashrama is more beneficial for such novices.

There is another danger. A sudden reduction or stoppage of the accustomed mental and physical activity may lead to inertia and laziness. Such a person then spends his time in sleeping rather than in meditating. Or he may invent activities other than spiritual practices to keep himself busy. In fact, a well-trained, experienced sattvika seeker alone can derive maximum benefit from such retirements into solitude. It is therefore always advisable to prepare oneself before retiring into solitude for spiritual practices.


ఆత్మీయ బంధువులకు ఆత్మీయ ఉత్తరం - 23

పరమాత్మా వైపా! ప్రపంచము వైపా ! కురు పాండవ సంగ్రామము నిశ్చయమయినాక కౌరవులనునుడి దుర్యోధనుడు, పాండవులనుండి అర్జునుడు శ్రీ కృష్ణ పరమాత్మాను సహాయ...

శాంతి నేలకోనుగాక !

భూమి లో శాంతి నేలకోనుగాక ! అంతరిక్షం లో శాంతి నేలకోనుగాక ! ఆకాశం లో శాంతి నేలకోనని. నీటిలో శాంతి నేలకోనుగాక ! మూలకాలలో ( మూలికలలో ) శాంతి నేలకోనుగాక !
చెట్టు చేమలలో శాంతి నేలకోనుగాక ! దేవతలందరూ నాకు శాంతిని ప్రసాదిస్తారు గాక ! ప్రతి ఒక్కరికి దేవతలు శాంతిని అనుగ్రహిస్తారు గాక ! శాంతి లో సకల ప్రాణులు శాంతి పొందు గాక !
ఈ నానా విధ శాంతులు మూలంగా నాకు మరియు అందరికి మంగళం ఒనగూరు గాక ! వాటికీ మంగళం ఒనగూరు గాక ! సమస్తమూ మనకు మంగళమును ప్రసాదించు గాక !. సమస్తానికి మంగళం ఒనగూరుగాక.

ఓం శాంతి ! శాంతి !! శాంతి: !!! .సత్యం నిత్యం అనంతం

సర్వేజనః సుఖినో భవంతు

సర్వేజనః సుఖినో భవంతు, MAY ALL BEINGS BE HAPPY, MAY THE WHOLE WORLD BE HAPPY

అహం బ్రహ్మసి

The peace (Shanti) that resides in the solar world (Dyauh), in space (Antariksha), in the earth (Prithwi) and elemental waters (Rapah),
nourishes the herbs, fruits and grains (Roshadhayah) thereby nourishing the original power (Om) in all beings (Vishvedevah).
May the peace of the whole (Brahma) now and forever more (Sarvagwam) come into us, we pray. May the highest good prevail.

Om Shanti Shanti Shanti (Peace Peace Peace) .సత్యం నిత్యం అనంతం

Peace

tranquilness, Peace, peace, peace shanti shanti shanti !

May all people be happy

May all people be happy
May all people be happy

వినాయక చవితి శుభాకాంక్షలు

వినాయక చవితి శుభాకాంక్షలు
వినాయక చవితి శుభాకాంక్షలు

వినాయక చవితి శుభాకాంక్షలు

వినాయక చవితి శుభాకాంక్షలు
వినాయక చవితి శుభాకాంక్షలు

SRI PADAVALLABHA

SRI PADAVALLABHA
SRI PADA RAJAM SHARANAM PRAPADYE

NEE JEEVITANIKI

NEE JEEVITANIKI

SUVISHALAM IDAM VISWAM

SUVISHALAM IDAM VISWAM

SRI GURU RAGHAVENDRA

SRI GURU RAGHAVENDRA

SRI RAMAKRISHNA PARAMA HAMSA

SRI RAMAKRISHNA PARAMA HAMSA

JAI GURU DATTA

JAI GURU DATTA
SRI GURU DATTA

JAI GURU DATTA

JAI GURU DATTA

Trident

Trident
Trident